-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:12491 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

آيا تقليد ازمراجع واجب است وآيا اگر كسي با منطق خود نسبت به مسائل مختلف اعمال نظر كند صحيح است ياخير؟



لازم است درابتدا حوزه مسائلي كه دردين وشريعت مي بايد مورد تقليد واقع شود روشن شود وآنگاه به اين مطلب بپردازيم كه آيا تقليد واجب است واين وجوب چه فلسفه اي مي تواند داشته باشد.

ديگر اينكه بايد گفت : تقليدي كه مورد بحث ماست غيرازتقليدي است كه به معناي تبعيت كوركورانه وپيروي بي خردانه مي باشد كه اسلام باآن مخالفت نموده وآنرا درآيه 170 سوره بقره بعنوان مذموم ترين صفات انساني بر مي شمرد. آناني را كه از نياكان وبزرگانشان ويا از مردمان هواپرست وهوس باز، بي چون وچرا وبدون منطقي صحيح تقليد وتبعيت مي كنند ودنبال هرصدايي مي افتند، جزء حيوانات مي خواند، زيرا مغز متفكر خود را ازدست داده، خاصيت انسانيتشان كه فطرت استدلال وكنجكاوي بوده باشد به تاراج رفته است.1

واما حوزه مسائل تقليد :

اولاً : تقليد دراصول دين ومباني اعتقادي وفرهنگ اسلامي ممنوع است، زيرا واجب است انسان اساس مسائل اعتقادي خود را ازراه تحقيق تحصيل نمايد نه ازراه تقليد.

ثانياً : آنچه درفروع دين واجب است دانستن دستورات خداوند متعال براي عمل كردن است واين مهم درزمان پيامبراكرمص وحضور امام معصومع با سؤال كردن از رهبر معصوم امكان پذيراست، ولي درزمان غيبت، به حكم حديث شريف من كان من الفقها...تقليد بركسانيكه توانايي فهم واستنباط احكام دين را ندارند واجب است تقليد بركسي واجب است كه نخواهد احكام راازطريق اجتهاد به دست آورد ويا درمقام عمل به كيفيتي احتياط نمايد كه خود را بريءالذمه بداند.2وبديهي است كه بخش عظيمي ازدين مبين اسلام را فروع ودرسهاي زندگي ساز آن تشكيل داده است ونيز شكي نيست كه بيشتر افراد جامعه، مجتهد وفقيد نيستند تا خود بتوانند احكام الهي را ازمنابع غني آن بدست آورده، ديگران را نيز ازباران رحمت احكام خداوندي بهره مند سازند ولذا وظيفة تقليد ازفقهاي جامع الشرائط را درزمان غيبت كبري دارند. فاسئلوا اهل الذكران كنتم لاتعلمون3 (اگر چيزي را نمي دانيد ازاهل اطلاع سؤال كنيد.)

هم اكنون تصديق خواهيد نمود، تقليد كه عبارت است از رجوع غير متخصص به متخصص، امري است عقلي، چنانكه به حكم عقل هر غير متخصص درمسائل طبي به پزشك ودرمسائل ساختماني به مهندس ساختمان و درسايركارها به خبرة آن كار مراجعه مي كند.

به بركت تلاش وكوشش حوزه هاي علميه وانفاس قدسية مربيان بزرگ ديني وعلمي، جامعه تشيع داراي كارشناسان ومجتهدان وانديشمندان فراوان مي باشد. لازم است با مشاوره ورايزني با دين شناسان فرهيخته به دانشمندتريندين شناس ومجتهد دست يافت وازاو پيروي وتقليد نمود.



(1) برقله هاي رفيع استدلال،علامه طباطبايي،ص56

(2) فلسفه اسرارنماز،محمد وحيدي،ص55

سوره نحل/43

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.